N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 4,6 mln
Eind: 4,7 mln
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 107 mld
Eind: 110 mld
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente bezit 0,144% van de aandelen.
Prognose resultaat
Resultaat 2024: 241 mln, dividend 120 mln; voor Nieuwegein ongeveer 173.000 euro. 2025 is nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren. Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.
Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 649,5 mln
Eind: 677,7 mln
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 1.446,6 mln
Eind: 1.559,7 mln
Geprognotiseerde bijdrage
Gemeente Nieuwegein bezit 1,060% van de aandelen Vitens.
Prognose resultaat
Nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Vitens keert sinds 2020 geen dividend uit om zo de financiële positie te versterken.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 1.520.000
Eind: € 1.522.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 6.504.000
Eind: € 6.504.000
Geprognotiseerde bijdrage
De begrote bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de RUD in 2025 bedraagt € 569.500
Prognose resultaat
Het resultaat van de RUD Utrecht in 2025 is begroot op € 2.000 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Invloed Omgevingswet op producten RUD Utrecht.
2. Personele capaciteit en ziekteverzuim
3. Achterblijvende productiviteit
4. Samenvoeging met de ODRU
5. Bezuinigingen door ‘ravijnjaar’ 2026Ontwikkelingen
In 2024 is de Omgevingswet ingegaan, dit heeft mogelijk invloed op de productie en producten (kentallen en uren) van de RUD Utrecht. Daarnaast kan de samenvoeging met de ODRU mogelijk extra kosten met zich meebrengen.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 417.000
Eind: € 417.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 33.233.633
Eind: € 33.851.100
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage voor 2025 aan RMN is begroot op € 8.059.041
Prognose resultaat
€ 199.100
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.
* Een aanzienlijk deel van de kosten van RMN bestaan uit loonkosten. Eventuele CAO-loonstijgingen zullen dan ook doorwerken in de gemeentelijke bijdrage.
* Materiaalkosten zijn op dit moment hoog. Als deze trend zich voort blijft zetten zal dit ook doorwerken in de gemeentelijke bijdrage .Ontwikkelingen
* Gemeente Nieuwegein werkt nauw samen met RMN om het grondstoffeninzamelplan 2021-2024 te implementeren. Dit plan wordt verlengd met 2 jaar en zal dus in 2025 ook nog van kracht zijn.
* De ontwikkeling van de organisatie blijft aandacht vragen.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 100.000
Eind: € 100.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 14.000.000
Eind: € 14.000.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2025 is begroot op €2.782.340. De begroting van de AVU is onderdeel van de RMN begroting en hier dus in opgenomen. Verrekening vindt plaats via de bijdrage aan RMN.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Met name bij het aflopen van contracten maar ook als gevolg van marktontwikkelingen en veranderde hoeveelheden kunnen er schommelingen ontstaan in de kosten per afvalstroom.
* Vanaf 1 januari 2025 loopt de ketenovereenkomst met Verpact af. Als er dan nog geen nieuwe overeenkomst is gesloten, bestaat de kans dat we de nascheidingsvergoeding van ongeveer €200.000 mislopen. Deze kans is echter zeer gering, want als er nog geen overeenkomst is, zal de oude overeenkomst nog van kracht blijven.Ontwikkelingen
* Er lopen in 2025 geen grote overeenkomsten af; dit maakt de kans op grote schommelingen in kosten kleiner.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering-Huijbregts.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 25.026.000
Eind: € 25.507.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 98.945.000
Eind: € 105.065.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage over 2025 is begroot op € 4.555.200
Prognose resultaat
Het begrote resultaat 2025 is € 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Nadeelcompensatie neemt mogelijk (nog) verder af vanaf 2026
2. Aan gemeenten wordt een verhoging van de gemeentelijke bijdrage gevraagd die ook doorwerkt naar de jaren 2026 en verder. Dit staat op gespannen voet met de onzekere financiële vooruitzichten voor gemeenten.
3. Loon en prijsontwikkelingen.
4. Onvoorziene omstandighedenOntwikkelingen
1. Omgevingswet
2. Versterking crisisbeheersing
3. Cyberveiligheid
4. Meldkamer
5. Veilige energietransitie
6.Vakbekwaamheid brandweer
7. Innovatie
8. Project huisvestingBelastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 2.486.271
Eind: € 1.604.294
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 3.798.729
Eind: € 4.593.706
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU voor 2025 is begroot op € 1.042.000.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
De dienstverlening van de BghU staat al enige tijd onder druk (o.a. niet halen van kwaliteitsnormen, toename bezwaren, achterstanden taxaties, verlaging oordeel waarderingskamer). Er is vorig jaar een stuurgroep (vertegenwoordiging vanuit bestuur) opgericht om samen met het bestuur en organisatie een verbeterplan op te stellen en door te voeren om de dienstverlening weer naar het gewenste niveau te brengen. De eerste resultaten hiervan zijn zichtbaar. De bestuurlijke lijn is gericht op behoud van de ingezette stuurgroep tot
de volgende gemeentelijke verkiezingsperiode.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering – Huijbregts, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Juridische vorm
N.V. De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 10.695.741
Eind: € 10.371.748
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.425.581
Eind: € 9.631.607
Geprognotiseerde bijdrage
Omvang DVO 2024 € 1.562.395 (Begroting 2025 volgt in december 2024)
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De gemeente heeft een garantie afgegeven voor de lening van de revitalisatie van Merwestein van € 50. mln. Bij een mogelijke verslechterende exploitatie en financiële positie kan de gemeente aangesproken. Wij schatten dit risico als licht.
Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met de vernieuwing van sport- en evenementencomplex Merwestein. Dit heeft een grote impact de komende jaren.
GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 2.609.000
Eind: € 2.669.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 25.353.000
Eind: € 21.084.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 3.280.100 (inclusief Maatwerk)
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De GGDrU heeft in lijn met de kaderbrief voor het jaar 2025 keuzes gemaakt, wat resulteert in een beleidsarme begroting. De consequentie van een beleidsarme begroting is dat ontwikkelingen, die nu al wel zichtbaar zijn, niet in de begroting zijn opgenomen.
Beleidsontwikkelingen zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA) en Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), Publieke gezondheid asielzoekers en Statushouders, de ontwikkelingen in de Forensische geneeskunde, de Infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid als ook de wijzigingen in het Rijksvaccinatieprogramma hebben invloed op de werkzaamheden die in 2025 uitgevoerd moeten worden.
Deze ontwikkelingen heeft de GGDrU als risico een plek gegeven, waar de mogelijke impact nog niet van bekend is. De GGDrU geeft aan dat wanneer de situatie zich voordoet en een ontwikkeling daadwerkelijk financiële consequenties heeft, het gesprek wordt aangegaan met gemeenten. Dit sluit niet uit dat er keuzes gemaakt moeten worden, waarbij het tevens mogelijk is dat er ontwikkelingen voordoen waar wij als gemeente financieel aan moeten bijdragen, al nadat een keuzemoment heeft plaatsgevonden. De GGDrU is nadrukkelijk verzocht om gemeenten in deze situatie(s) voor het keuzemoment te betrekken en het voor besluitvorming aan de gemeenten voor te leggen.Ontwikkelingen
Het is een landelijke trend dat de publieke gezondheidszorg onder druk staat: de bevolking groeit, gezondheidsvraagstukken worden complexer van aard en er is tekort aan gezondheidszorgprofessionals. Enerzijds vragen de maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen om een duurzaam integraal preventieve aanpak en een stevige positionering van de GGDrU, daarnaast moeten we rekening houden met de financiële situatie van gemeenten en waar nodig bestuurlijke keuzes in het takenpakket maken om stijgende kosten op te vangen.
Door in het begrotingsproces 2026 in gesprek te gaan met gemeenten kan de GGDrU rekening houden met de financiële situatie van gemeenten door te (blijven) zoeken naar mogelijkheden om stijgende kosten op te vangen, en zo gemeenten hier beter op voor te bereiden.Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 0
Begin: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 5.015.000
Eind: € 6.254.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 37.312.776
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Bezuiniging parallel aan autonome kostenstijging.
In overeenstemming met de Participatiewet en door het gunstige economische klimaat wordt het klantenbestand van WIL steeds complexer: de instroom van mensen met een beperking en/of complexe problematiek stijgt, terwijl de mensen die werkfit zijn reeds aan het werk zijn.
De raden in Lekstroom hebben ingestemd met een eenmalige investering in de formatie in 2024, met als voorwaarde dat WIL in ditzelfde jaar maatregelen neemt om de kosten structureel terug te brengen naar het niveau 2023 (dat is dus exclusief de genoemde extra financiële impuls in 2024).
Deze taakstelling/voorwaarde geldt overigens niet voor onvermijdelijke, autonome kostenstijgingen: reeds in 2023 zagen we de kosten structureel flink stijgen i.v.m. cao en prijsindexering en in 2024 liepen ze verder op door m.n. de regelingskosten.
Omvang bijstandshuishoudens stabiel.
Hoewel de verwachting is dat het aantal bijstandshuishoudens gaat stijgen krachtens de participatiewet, constateren we dat de omvang van het bestand de laatste jaren varieert rond de 1%, afwisselend stijgend en dalend.
Maatregelen om bereik minima te verhogen
Reeds jaren willen de raden in Lekstroom een beter bereik van de minima om de bestaanszekerheid van de inwoners te borgen. In 2023-2025 gaan we wederom aan de slag met WIL om het bereik te vergroten. Naar verwachting gaat dit lukken, met als resultaat dat de kosten voor Inkomensondersteuning (minimaregelingen) zullen stijgen. Deze trend heeft zich inmiddels al ingezet.
Maatregelen t.b.v. uitstroom uit de uitkering.
De instroom in de bijstand van mensen met complexe problematiek is onderdeel van de participatiewet. Het gaat om mensen met psychische problematiek, arbeidsbeperking en/of met complexe problematiek; deze groepen stromen minder snel uit.
Om verdere stagnatie in de uitstroom te voorkomen gaan we samen met WIL en WerkwIJSS een extra slag maken om deze groep beter te ondersteunen naar participatie en dan met name naar betaald werk.Ontwikkelingen
Wetswijziging Participatiewet in Balans
Het Rijk erkent dat de strenge regelgeving in de participatiewet er debet aan was dat mensen ten onrechte in de problemen kwamen.
Om deze situatie te corrigeren is het wetsvoorstel Participatiewet in Balans aangeboden aan de kamer. Dit voorstel moet leiden tot de bejegening van de klant vanuit vertrouwen en omvat correcties op alle deelterreinen, dus:
• inkomen en inkomensondersteuning, o.a. aan de basis meer handelen vanuit vertrouwen, maar ook de afschaffing van de kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar;
• werk, o.a. harmonisering van maatregelen, maatregelen om makkelijker aan het werk te gaan (Simpel Switchen), maar ook handreikingen voor medewerkers om niet primair uit te gaan van financiële sancties, maar om vanuit gedragsinzichten mensen te motiveren om te participeren.
Zie ook SZW-notitie, Stand van Zaken Participatiewet in balans spoor 2 van 16-03-2023.Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht, Lopik en De Ronde Venen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 3.560.300
Eind: € 3.629.477
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 7.522.396
Eind: € 7.474.494
Geprognotiseerde bijdrage
€ 279.825
Prognose resultaat
€ 53.573
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Weerstandsvermogen: Het recreatieschap is opgedeeld in 2 gebieden: SGL-A en SGL-B met ieder een eigen administratie. Nieuwegein maakt deel uit van SGL-A. Een tekort van € 443.968 voor SGL-A is voorzien in 2024, diverse oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Aan het AB wordt voorgesteld om dit te dekken uit de Algemene reserve. Dit heeft een negatief effect op het weerstandsvermogen en daarmee op het herstellen van de weerstandsratio.
Hogere deelnemersbijdrage: ondanks het taakstellende budget, is de kans op een extra deelnemersbijdrage mogelijk als gevolg van:
- loon- en prijsstijgingen (inflatie);
- hogere kosten uitvoering beheer en onderhoudswerkzaamheden door actualisatie beheerplannen en hogere materiaal- en loonkosten aannemers;
- kosten sociaal plan: deze kosten zijn voor een periode van zes jaar vanuit het liquidatiebudget RMN afgedekt, daarna is de hoogte van de kosten nog onzeker.Ontwikkelingen
Uitvoering door StaatsBosbeheer (SBB) krijgt steeds meer vorm en inhoud, waardoor de doelstellingen van het recreatieschap kunnen worden gerealiseerd en het inzicht in de financiële positie verbetert.
WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2025
Begin: € 89.596
Eind: € 89.596
Vreemd vermogen
Geprognotiseerde bijdrage
€ 241.711
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De kosten per werkplek stijgen elk jaar met een krimpende Wsw doelgroep en een langzaam groeiende doelgroep Nieuw Beschut.
Ontwikkelingen
WerkwIJSS moet per 2026 weg van de huidige locatie, voor de hand liggend is IJsselstein of Nieuwegein voor een nieuwe locatie. Verder is WerkwIJSS nog steeds bezig om een breed sociaal leerwerkbedrijf te worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
-
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 2.147.000
Eind: Nnb
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 6.088.000
Eind: Nnb
Geprognotiseerde bijdrage
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2024 bedraagt € 1.207.000
Prognose resultaat
Nihil
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
-
Ontwikkelingen
-