In 2023 bleef het percentage jongeren dat jeugdhulp ontving redelijk stabiel. Wel zagen we dat er steeds vaker zwaardere zorg nodig was, omdat de hulpvragen complexer worden. Dit leidt tot langere en intensievere trajecten, een trend die ook in 2024 doorzet. In 2025 zetten we verdere stappen in de beweging van ‘zware naar lichte hulp’. Gezien de toenemende complexiteit in de samenleving, neemt de zwaarte van de problematiek toe. Naast de inzet voor onze jongeren zoals beschreven in het Beleidskader Jeugd, vraagt dit om meer inspanning. In 2025 richten we ons daarom nog meer op een lichtere vorm van hulp, waarbij we zowel naar de jongere zelf als naar zijn of haar omgeving kijken.
Vanwege de aanzienlijke kostenstijging is het noodzakelijk om onze inspanningen te versterken in de transformatie die op korte termijn financieel effect kan hebben. Daarom is in 2024 een Taskforce Jeugd opgericht. De activiteiten van deze taskforce hebben hoge prioriteit, gezien de noodzaak om de uitgaven voor jeugdhulp te beperken. Dit sluit aan bij de inzichten uit de doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW), die zich richt op gezinnen met jeugdhulp waarbij ook bestaansonzekerheid een rol speelt.
We investeren in het vakmanschap van de sociaal professionals van Geynwijs, waarbij Geynwijs inspeelt op onze data-analyse en de signalen van kansen vanuit Geynwijs en haar partners. Met externe deskundigheid willen we extra scherpte toevoegen aan onze aanpak. Gezien de toenemende complexiteit van de samenleving neemt de zwaarte van de problematiek toe, wat naast de inzet voor jongeren, zoals beschreven in het Beleidskader Jeugd, extra aandacht vraagt. Het programma Leefbaarheid en Veiligheid vormt een noodzakelijke aanvulling op het Beleidskader Jeugd, met een integrale aanpak in de Centrale As.
Naast de extra inzet vanuit de Taskforce Jeugd blijven we doorgaan met de lopende transformatieactiviteiten. Zo zetten we de beweging ‘zo thuis mogelijk’ voort, die gekoppeld is aan de transformatieopdracht binnen jeugdhulp met verblijf. We dragen hieraan actief bij vanuit Geynwijs en monitoren de voortgang van deze gewenste ontwikkeling nauwgezet. We blijven ook de samenwerking zoeken met gecontracteerde aanbieders door regionaal een ontwikkeltafel te organiseren, gericht op de transformatie van de zwaarste vorm van specialistische GGZ.
Daarnaast gaan we in gesprek met aanbieders en onderwijsinstellingen om te onderzoeken hoe we de ondersteuning in de kinderopvang en het reguliere onderwijs kunnen uitbreiden. In deze gesprekken willen we op basis van data-analyse gericht inzetten op het voorkomen en verkorten van zwaardere jeugdhulptrajecten.
Het is essentieel dat de zorg daadwerkelijk terechtkomt bij de inwoners die deze nodig hebben. We zorgen ervoor dat het toezicht op rechtmatigheid goed wordt geborgd, hoewel dit nog afhankelijk is van de besluitvorming hierover in 2024.
Daarnaast blijven we de landelijke ontwikkelingen rondom de Hervormingsagenda Jeugd volgen, met het oog op de eisen en kansen om Geynwijs verder te versterken als een ‘stevig lokaal team’. Dit doen we in samenhang met een uniforme werkwijze binnen de Lekstroom-regio. We maken gebruik van regionaal leveranciersmanagement om de kwaliteit en de duur van de jeugdhulptrajecten van onze gecontracteerde aanbieders te monitoren en waar nodig bij te sturen.
Doelstelling(en):
1. | We ontwikkelen Geynwijs verder in de richting van ‘stevige lokale teams’ aansluitend op de landelijke hervormingsagenda Jeugd zodat ze meer lichte hulp zelf kunnen bieden en intensiever samenwerken met het voorliggend veld en jeugdhulpaanbieders. |
---|---|
2. | We borgen het toezicht op rechtmatigheid op regionaal (Lekstroom) niveau. |
3. | Door casusregie stuurt Geynwijs samen met jeugdhulpaanbieders, jeugdigen en gezinnen op afschalen en tijdige uitstroom van geïndiceerde jeugdhulp. |
Activiteiten 2025 | ||
D1-A1 | We blijven de POH Jeugd in de huisartspraktijken inzetten en breiden deze zo mogelijk uit om jeugdigen kortdurend te ondersteunen dan wel tijdig door te verwijzen naar benodigde hulp. | |
---|---|---|
D1-A2 | Vanuit de taskforce jeugd versterken wij het vakmanschap van de sociaal professionals van Geynwijs die aansluit op onze data-analyse van jeugdhulphulpgebruik en kansen die vanuit Geynwijs en partners worden gesignaleerd. Met de externe deskundigheid - per najaar 2024- willen wij extra reflectie en scherpte toevoegen op de inzet van Geynwijs. | |
D2-A1 | De functie “toezichthouder rechtmatigheid” wordt ondergebracht bij de Regionale Backoffice Lekstroom (RBL). Onder voorbehoud besluitvorming in 2024. | |
D3-A1 | We werken regionaal samen met jeugdhulpaanbieders, onderwijs en kinderopvang aan de transformatietafel Jeugdhulp en Onderwijs. Hierin spreken we elkaars rollen en taken en geven we uitvoering aan het afwegingskader jeugdhulp versus onderwijs dat in 2024 is uitgeschreven. | |
D3-A2 | Met de transformatietafel Specialistische GGZ is in 2024 regionaal ingezet op minder specialistische GGZ door bij toeleiding en bij uitstroom. Deze tafel wordt in 2025 voortgezet waarbij de effectiviteit wordt beoordeeld en bijgestuurd waar nodig. Bij de transformatietafel zijn alternatieven voor specialistische GGZ ook de sociale teams (Geynwijs) betrokken. | |
D3-A3 | De doorbraakmethode van IPW (Instituut voor Publieke Waarden) is op casuïstiek in 2024 ingezet voor gezinnen met jeugdhulp waar ook armoede speelt. Op deze manier willen we kijken of we onze hulp/ budget wel op de juiste manier inzetten en in welke mate armoede nu een belangrijke oorzaak lijkt te zijn van de toename van zwaardere en intensievere jeugdhulp. 2025 gebruiken wij om invulling te geven aan hetgeen wij leren van deze casuïstiek. | |
D3-A4 | We zetten de expertise van de Voordeur vaker en tijdig in om uithuisplaatsingen zo veel mogelijk te voorkomen, verkorten en te versterken. Door in 2025 actief in te zetten in de samenwerking van de voordeur en Geynwijs verwachten ons doel te bereiken. | |