De parkeerexploitatie is het financiële instrument waarin de (geprognosticeerde) kosten en opbrengsten uit het garageparkeren, het straatparkeren en het fietsparkeren zijn opgenomen. Zie daarvoor ook de paragraaf parkeren.
Betaald parkeren is hoofdzakelijk verbonden met een bezoek aan de binnenstad en het ziekenhuis. Daartoe is ook in de schil van de binnenstad parkeerregulering van kracht, om parkeeroverlast te voorkomen. Voor de schilranden die direct grenzen aan de binnenstad wordt onderzocht in welke mate bijstelling van parkeerregulering past bij de ontwikkelingen.
Bezoekers die met de auto komen worden slim en efficiënt naar de parkeergarages geleid. Ook fietsers/scooters faciliteren we op de hoofdroutes met stallingsinformatie. In verschillende parkeervoorzieningen bieden we services zoals oplaadmogelijkheden en deelvervoer. De geplande afname van de parkeercapaciteit op straat in City wordt steeds meer zichtbaar. Daarbij houden we vraag en aanbod in balans door diverse aanpassingen in de configuratie van onze parkeerzones. Tegelijkertijd blijven we het parkeren in de parkeergarages en in de fietsenstallingen stimuleren ten opzichte van het parkeren op straat.
Aanpassingen in ons mobiliteit- en parkeerbeleid, maar ook dat van de stad Utrecht, hebben een effect op de parkeerdruk. Daarom starten wij een onderzoek naar deze effecten en de kaders voor de uitbreiding van parkeerregulering in de gehele stad. Daarbij betrekken wij ook de belanghebbenden.
Voor wat betreft de fiets wordt er verder gewerkt aan de uitbreiding van de nieuwe (tijdelijke) stallingsvoorzieningen in de binnenstad, inclusief de vindbaarheid en de benutting daarvan.
Dit koppelen wij aan het hoofdfietsnetwerk uit het (herijkte) mobiliteitsbeleid inclusief de logische locaties waar van dit netwerk naar andere modaliteiten kan worden overgestapt en vice versa.
Doelstelling(en):
1. | We bewaken de balans in de parkeerdruk. |
---|---|
2. | Iedereen parkeert op een passende plek en weet eenvoudig de parkeerlocaties te vinden. |
3. | De parkeerexploitatie laat een stabiel beeld zien. |
Activiteiten 2025 | ||
D1-A1 | Wij kijken integraal naar de benodigde aanbod/vraag voor parkeren. | |
---|---|---|
D2-A1 | Bezoekers die met de auto komen worden slim en efficiënt naar de parkeergarages geleid. | |
D3-A1 | Wij onderzoeken in welke mate de parkeerexploitatie moet worden bijgesteld. Dit doen wij integraal, op basis van het mobiliteits- en parkeerbeleid voor de hele stad en alle bijbehorende modaliteiten. | |