Thema Economie

Ambitie 1: Nieuwegein is een bedrijvige stad in een sterke regio.

Nieuwegein vormt onderdeel van een levendige regio. Er is sprake van een regionale woon, werk en recreatie markt. Om die reden richten wij ons op een stevige regionale samenwerking. Om zo een goede regionale verdeling van bedrijven en kantoren te realiseren, waarbij we overaanbod willen voorkomen en het juiste bedrijf op de juiste plaats te laten ondernemen. Met hierbij ook het bieden van de juiste gebieds- en gebouwkwaliteit. De groei van de werkgelegenheid in de regio is ook groei van de werkgelegenheid van Nieuwegein. Startende (creatieve) ondernemers zijn vaak innovatief en geven de stad energie. Weten wat er leeft en speelt onder onze ondernemers en ondernemersnetwerken; dat is belangrijk voor goed beleid. Op deze ambitie zijn besluiten genomen in het kader van het traject Sluitende Meerjarenbegroting, waardoor we een aantal activiteiten versoberen. Zo onderhouden wij via een versoberde uitvoering (o.a. Provada-deelname) goed contact met onze ondernemers.

Als ondernemers, winkeliers of vastgoedeigenaren ruimtelijke initiatieven ontwikkelen, die bijdragen aan de vijf kritische succesfactoren van de Groei van de Stad, helpen wij met een ja, mits houding. Voor de winkelcentra vertaalt dat zich, onder meer, in duurzaamheid, veilig laden & lossen en verdere verbetering van de fietsbereikbaarheid en fietsenstalling. Voor de bedrijventerreinen in duurzaam en intensief ruimtegebruik.
Met de groei van onze stad is het belangrijk dat we een passend en gevarieerd winkelaanbod hebben dat aansluit op de klantvraag. De ontwikkeling van City is hierbij een belangrijk aandachtspunt in. Winkelcentra zijn het sociale hart van de wijk. De toekomstwaarde van onze winkelcentra behouden is daarom belangrijk. We houden een vinger aan de pols op de ontwikkelingen in onze winkelcentra.

We blijven samenwerken met de partners vanuit het binnenstadsmanagement (Wereldhave, De Kom, de Bibliotheek, Stichting Markten en de gemeente) om vanuit een klantgerichte benadering de binnenstad levendig en aantrekkelijk te houden en de verblijfstijd van de bestaande bezoekers te verlengen en nieuwe bezoekers aan te trekken. We versoberen onze inzet in het binnenstadsmanagement. We blijven meedenken over hoe we de binnenstad levendig en aantrekkelijk houden, maar zullen een kleinere financiële bijdrage leveren aan de stichting binnenstadsmanagement.

Er wordt invulling gegeven aan de acties en uitgangspunten van het Omgevingsprogramma Horeca. Zo houden we vraag en aanbod met elkaar in lijn en bevorderen we de aandacht voor gezondheid en duurzaamheid in de horeca.

Doelstelling(en):

1.

Nieuwegein heeft een gezond ondernemersklimaat.

2.

Ondernemers ondernemen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor een welvarend Nieuwegein en Utrecht10 regio.

3.

We kennen onze ondernemers en hun behoeften.

4.

We hebben een gevarieerd winkelaanbod dat aansluit op de klantvraag.

Activiteiten 2025

D1-A1

Gezamenlijk met onze partners in de Stichting Binnenstadsmanagement organiseren wij op maat gesneden campagnes en evenementen in City.

D1-A2

Nieuwe initiatieven en herontwikkelingen van ondernemers die bijdragen aan de groei van de stad benaderen wij met een "ja mits"- houding.

D1-A3

De tijdelijke situatie voor start-ups in de Zeepfabriek is succesvol gebleken. Wij zetten in op het behouden van deze start up plekken voor de definitieve situatie van de Zeepfabriek.

D2-A1

Wij gaan de interactie met ondernemers verder vergroten. Bewust kiezen wij voor het experimenteren met diverse media technieken zoals LinkedIn groepen, nieuwsbrieven e.d.

D3-A3

Wij bezoeken bedrijven, houden thema bijeenkomsten, spreken branchegroeperingen en zijn via het ondernemersloket bereikbaar voor allerhande ondernemersvragen en ondersteuning.

D4-A1

Wij bezoeken de winkelcentra en blijven in gesprek met de grotere vastgoedeigenaren om een vinger aan de pols te houden op de ontwikkelingen en (bij) te sturen.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 11:27:51 met de export van 10/30/2024 11:20:38