Afvalstoffenheffing
Algemeen
De gemeente heeft de plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Ter bestrijding van de daaraan verbonden kosten kan door de gemeente een afvalstoffenheffing worden ingesteld.
De afvalstoffenheffing is een retributie waarbij een directe relatie bestaat tussen de heffing en de gemeentelijke activiteit: De afvalstoffenheffing mag ten hoogste kostendekkend zijn. Het beleid van volledige kostendekkendheid zetten wij ook in 2025 voort. Uitgangspunt hiervoor is dat alle directe kosten voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval hiervoor in aanmerking worden genomen. Daarnaast worden BTW, personele doorbelasting, overhead, kwijtschelding, perceptiekosten BgHu en straatvegen toegerekend. Dit betreft enerzijds kosten welke op andere taakvelden staan en anderzijds kosten (BTW) welke extracomptabel worden toegerekend.
De kosten van overhead worden d.m.v. een opslag op de personele doorbelasting aan de tarieven toegerekend.
De gemeente hanteert een heffingssystematiek met twee tarieven: enerzijds een (lager) tarief voor eenpersoonshuishoudens en anderzijds een (hoger) tarief voor meerpersoonshuishoudens, we passen dit toe omdat en deel van de kosten niet afhankelijk is van de omvang van het huishouden en een ander deel wel. Daarnaast bestaat de mogelijk tot het verkrijgen van een extra afvalcontainer van 140l en / of 240l. Het tarief van een eenpersoonshuishouden bedraagt ongeveer 70% van het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
Kostenontwikkeling
De lasten van de afvalstoffeninzameling stijgen door een hogere bijdrage aan de RMN, de loon- en prijsindexatie en hogere toe te rekenen BTW. Een interne analyse heeft uitgewezen dat in het verleden een te laag bedrag aan BTW in de kosten is opgenomen. Dit is in deze begroting gecorrigeerd. Dit leidt tot een stijging van de kosten. Het is onontkoombaar om de stijging van de kosten op te vangen zonder stijging van de tarieven. Wel wordt deze stijging voor een deel gedempt door een onttrekking uit de voorziening. Wat resteert is een benodigde tariefverhoging van 7% in 2025.
Tarieven
Het tarief bedraagt in 2025 voor een meerpersoonshuishouden € 388 (2024 € 362) en voor een eenpersoonshuishouden € 270 (2024 € 252). Daarnaast worden voor aanvullende diensten - zoals het hebben van een extra container - aparte tarieven in rekening gebracht.
In onderstaande tabel wordt aangegeven welke lasten worden toegerekend aan het tarief.
Taakveld (bedragen in €) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
7.3 | Afval directe kosten | 8.365.220 | 8.657.280 | 8.870.780 | 9.103.190 |
7.3 | Afval directe inkomsten | -100.000 | -100.000 | -100.000 | -100.000 |
Netto kosten | 8.265.220 | 8.557.280 | 8.770.780 | 9.003.190 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | 401.000 | 424.500 | 436.700 | 446.100 |
6.3 | Inkomensregelingen | 563.300 | 571.500 | 581.700 | 597.700 |
0.4 | Overhead | 121.800 | 126.200 | 132.200 | 137.500 |
0.64 | Belastingen overig | 145.900 | 149.800 | 153.600 | 157.100 |
Personele doorbelasting | 159.600 | 165.500 | 173.400 | 180.300 | |
BTW | 1.760.000 | 1.821.000 | 1.864.200 | 1.911.400 | |
Lasten totaal | 11.416.820 | 11.815.780 | 12.112.580 | 12.433.290 | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | -10.344.300 | -11.229.900 | -12.166.400 | -12.456.000 | |
Mutatie voorziening | -1.072.520 | -585.880 | 53.820 | 22.710 | |
Saldo | - | - | - | - | |
Kostendekkendheid | 91% | 95% | 100% | 100% |