Om op eigen kracht te kunnen leven, is het van belang te werken aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. Daarbij is het normaliseren van kwetsbaarheid belangrijk. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat (hulp)vragen tijdig worden opgepakt wanneer nodig om te voorkomen dat problemen uitgroeien tot ernstige problemen. Binnen een gezond en veilig opgroeiklimaat geven wij ook aandacht aan seksuele gezondheid in samenhang met inclusie (bijvoorbeeld via programma’s van de GGDrU en Pretty Woman).
Met het landelijk beschikbaar gestelde budget voor Onderwijskansenbeleid en de SPUK ‘Ontwikkeling van het Jonge Kind’ blijven wij ons inzetten om (dreigende) taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen en hun ouders te verminderen. Dit geeft jonge kinderen meer kansen om voor en tijdens hun schoolloopbaan eventuele achterstanden in taal en ontwikkeling in te halen of te voorkomen, onder andere door middel van voor- en vroegschoolse educatie.
Vanuit de taskforce Jeugd breiden we lopende pilots uit als deze goed aansluiten bij de behoeften van onze inwoners. We richten ons hierbij specifiek op de pilots 'relatie- en scheidingsdesk' en de laagdrempelige Individuele Begeleiding door jongerenwerk en GWOS op het voortgezet onderwijs. Ook evalueren wij de effectiviteit van onze huidige inzet, zoals groepstrainingen. Gezien de groeiende vraag naar jeugdhulp, mede door de toenemende complexiteit in de samenleving, passen we ons aanbod in het voorliggende veld voortdurend aan. Daarbij verkennen we samenwerkingsmogelijkheden met andere beleidsvelden. In 2025 gaan we bovendien op zoek naar succesvolle voorbeelden uit andere gemeenten die toepasbaar zijn in de Nieuwegeinse context.
We zien enerzijds dat complexe hulpvragen toenemen waarbij aandacht nodig is voor de jongere zelf en vraagstukken rond wonen en bestaanszekerheid. Ook zien we dat het nodig is om de ondersteuning die de gemeente kan bieden, te begrenzen en aan te geven dat hoogte-en dieptepunten bij het leven horen en niet direct tot een hulpvraag aan de gemeente hoeven te leiden.
Doelstelling(en):
1. | We voorkomen dat gewone, alledaagse opgroei- en opvoedproblemen uitgroeien tot ernstige problemen. |
---|---|
2. | We sluiten het voorliggende veld (voorzieningen waar jeugdigen en ouders zonder indicatie met hulpvragen terecht kunnen) beter aan bij de behoeften van jeugdigen en hun ouders. |
3. | We bevorderen een doorgaande leer- en ontwikkellijn 0-18 jaar. |
4. | We hebben meer inzicht in de huidige situatie van de seksuele gezondheid van onze inwoners. |
Activiteiten 2025 | ||
D1-A1 | Verruimen van pilots in het voorliggend veld die jeugdhulp voorkomen. Dit doen we vanuit de taskforce Jeugd. Zo breiden wij de relatie-en scheidingsdesk uit als zij succesvol zijn, en ook de individuele begeleiding van Movactor en Geynwijs. Zo voorkomen we wachtlijsten door succesvolle inzet in het voorliggend veld. Naast bestaande pilots starten wij nieuwe pilots op daar waar zij bijdragen aan een verminderde vraag naar jeugdhulp. | |
---|---|---|
D1-A2 | Door netwerksamenwerking van onze partners in de stad structureren wij de afstemming in 2025 (met bijeenkomsten) waarin als thema een sterke pedagogische omgeving rondom de jeugdige centraal staat. | |
D1-A3 | Op 2 basisscholen starten wij met een 'verrijkte schooldag'. Vanwege de tijdelijke beschikbaarheid van de middelen zien we dit als een pilot van 2 jaar waar op basis van evaulatie in 2026 een vervolg bepaald moet worden. | |
D1-A4 | Voor de scholen waar de pilot Brugfunctionaris wordt uitgevoerd, fungeren we als gesprekspartner. Samen met de scholen bepalen we waar de behoeften liggen en hoe de rol het beste kan worden ingevuld. De pilot wordt begin 2026 geëvalueerd. | |
D2-A1 | Preventieve partners en Geynwijs halen op school signalen op bij jongeren, bespreken deze onderling, bepalen een koers en/of organiseren meteen een passend aanbod. Vanuit deze inbreng vertalen wij in 2025 mogelijke extra activiteiten die binnen de doelstellingen van de Taskforce Jeugd vallen. We maken actief gebruik van goede voorbeelden bij andere gemeenten. | |
D2-A2 | Vanuit de stijgende vraag naar jeugdhulp bevorderen wij de extra inzet op mentale weerbaarheid, opvoedondersteuning, financiële voorlichting, ontmoetingsplekken voor jeugdigen, talentontwikkeling, nuttige vrijetijdsbesteding, toekomstperspectief, pesten, ondersteuning bij scheidingsvraagstukken en het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Dit zowel om de vraag naar jeugdhulp te voorkomen als ook de uitstroom te bevorderen. In 2025 zoeken wij extra aansluiting op alle beleidsvelden die hier voor de jeugdige en het gezin iets in kunnen betekenen. | |
D2-A3 | Het doorontwikkelen van de ondersteuning en samenwerking in de zorg voor kwetsbare ouders voor, tijdens en na de zwangerschap (aanpak Kansrijke Start). | |
D3-A1 | Samen met educatief verbinders de activiteiten uit het Uitvoeringsplan Onderwijskansenbeleid voortzetten, zoals voor- en vroegschoolse educatie, ouder-kind bijeenkomsten rondom taal, het programma Thuis in Taal, maatwerkgroepen in de kinderopvang en de zomeracademie. | |
D3-A2 | Voortzetten van de activiteiten uit het plan van aanpak SPUK ‘Ontwikkeling van het Jonge Kind’ in de centrale wijken met diverse partners. Hierbij is onder andere aandacht voor het bevorderen van deelname aan en voorkomen van uitval uit de peuteropvang, het professionaliseren van professionals, het realiseren van een peuter/kleutergroep, het werken met specialisten jonge kind bij Geynwijs en het intensiveren van bijeenkomsten voor ouders en kinderen in de centrale wijken. | |
D3-A3 | Samen met het onderwijs wordt gewerkt aan verbeteringen in de overgang van kinderopvang naar primair onderwijs, van primair naar voortgezet onderwijs, en van het voortgezet- naar beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt. Dit doen we door professionals vroegtijdig te laten signaleren welke jeugdigen hierin extra steun kunnen gebruiken, te zorgen voor een warme overdracht en door direct het juiste gesprek te voeren. | |
D3-A4 | Samen met het onderwijs signaleren we zorgen en leerachterstanden vroegtijdig om te voorkomen dat jeugdigen thuis zitten. Dit doen we door in te zetten op adquate signalering en melding van verzuim door onderwijs in een vroegtijdig stadium bij de leerplichtambtenaar. Het regionaal verzuimprotocol wordt aangepast. | |
D4-A1 | In samenwerking met de GGDrUu doen we onderzoek naar seksuele gezondheid in een brede context (waaronder de samenhang met inclusie). | |